2016 Zweden

Na de verjaardag van Jos gaan we op vakantie met de camper naar Zweden. Zolang we niet op de snelweg rijden, gaat alles prima. Zodra we in Duitsland een poging doen om op de snelweg te komen, gaat het mis, we rijden van file naar file. Eigenlijk hoopten we stiekem dat we al in Zweden uit zouden komen. Doordat we lang doorrijden halen we Denemarken. Na een goede nachtrust gaan we het mooie weer tegemoet rijden en komen we tegen de middag in Zweden aan.

Op het schiereiland Kullen heb je een natuurgebied waar we bij een vuurtoren uitkomen. Hier zien we een traditie van een net getrouwd stel: je racet op de tandem de bult af in je trouwjurk en word bestrooid met bloemetjes van de bruiloftsgasten. Bij Café Flickorna Lundgren langs de weg naar Jonstorp, genieten we van bijzondere thee soorten zoals gerookte thee met enorm lekker gebak.

Op een afgelegen plek bij Hovs Hallar komen bizarre rotsformaties uit de zee. En wie verzint het om hier een demonstratie aan te bieden van Tesla elektrische auto’s? Ook andere snelle auto’s zoals de Porsche en Bentli zijn hier erg populair.

We willen in Falkenberg gaan overnachten. Hoe dichter we bij deze plaats komen, hoe drukker het word met allemaal grote sleeën van auto’s, Bicks, Cadillacs, Chevrolets, Ford Mustangs. Het zal ons niet lukken om midden in deze plaats ons doel, de haven te bereiken, want er is een festival vanwege dit soort auto’s. Een dorp verderop, Apelviken, staan we ook vlak bij de zee.

Ten noorden van Götenborg gaan we naar Marstrand. We nemen de veerdienst om op het eiland te komen, waar we rondom een burcht een wandeling maken.

Op het schiereiland Tjörn hebben we nog net een mooi plekje kunnen krijgen op Camping Hav & Logi Skärhamn. Het blijkt dat alle Zweden richting de kust zijn gegaan om vakantie te vieren. Ik ben weer eens vroeg wakker en ga de camping van bovenaf bekijken. Ook vanaf de camping is het een kleine wandeling over rotsen naar de zee toe. Ook Hans wil de kust met z’n eilandjes ervoor wel zien, we gaan nu ook een paar heuvels op om de kust met zijn eilanden te bewonderen.

Samen met Ilse gaan we op de fiets naar het dorp en kijken onze ogen uit in de supermarkt, we hebben mogelijk wel een uur doorgebracht in de winkel. Ilse en Jos gaan later terug om het dorp te verkennen.

Vanaf Skärhamn gaan we met de boot naar het eiland Dyrön en maken een wandeling helemaal rond het eiland. De boot maakt een tussenstop bij het schilderachtige eiland Åstol. Een klein eiland propvol vakantiehuisjes en verschillende rokerijen en winkeltjes.

Aan de Noordkant van het Schiereiland Tjörn ligt het gebied Mjörn, met een natuurpark Sundsby säteri. We maken een kleine wandeling en komen bij een mooi restaurant/café uit. Onderweg naar Smogen komen we langs geweldige uitzichtpunten.

Smogen heeft de naam dat het mooi is, dan ben je verzekerd van heel veel mensen. Heel veel grote jachten liggen hier, het lijkt wel de Côte d’Azur, zelfs de temperatuur doet hier mee.

Alle campings zitten bomvol, waardoor we uitwijken naar Örns Camping, waar ze nog net een plekje hebben. Hiervandaan kunnen we wel langs de kust naar het noorden rijden, waar we het mooie plaatsje Hunnebostrand tegen komen. Hier hebben Ilse en Jos heerlijk in de zon gelegen, en Hans en ik hebben het plaatsje bewonderd. Net zo mooi als Smogen, maar veel rustiger. De lunch bestaat uit een garnalen salade, volgens de kenners (lees Hans, Ilse en Jos) hebben ze nog nooit zulle lekkere garnalen gegeten. Na de lunch gaan de mannen op krabbenenjacht. Met een garnaal als lok voer is dit een geweldig leuke bezigheid voor de mannen, we hebben er geen kind meer aan. Weet je wat je moet doen als je krab er van door gaat? Je zet je voet op de krab en peutert hem aan de juiste kant onder je schoen vandaan. Met maatje 47 van Jos, zie je alleen geen krab meer, dus weet je ook niet meer wat de voor of achterkant is, gelukkig zitten alle 10 de vingers er nog aan.

We gaan de kust verlaten en vinden een parkeerplaats ten oosten van Tanumshede waar rotstekeningen te vinden zijn. We kunnen lekker lang buiten zitten en genieten van de rust. ’s Nachts hoort iedereen behalve ik de eland, het lijkt alsof ie rond de camper loopt, maar helaas niet gezien. In het plaatsje Ed vinden we een mini steencirkel met verschillende grafheuvels.

In Bengtsfors heb je een openluchtmuseum. Gaan we voor de verschillende gebouwen of voor het genieten van het uitzicht met koffie en wafel?

In ieder geval komen we ook voor het spoorfietsen. Erg leuk om te doen en 20 km is zeker wel genoeg. Best wel fijn dat we grotendeels door het bos fietsen, het is in de zon anders behoorlijk warm om heuveltje op te fietsen.

Ten noorden van Bengtsfors gaan we op een kleine camping overnachten. Ook hier horen we de eland ’s nachts maar zien hem niet. We waren zo vroeg wakker, dat we de zon al weer op zagen komen. Om 8 uur waren we klaar om te vertrekken. Alleen de supermarkt was nog niet zo vroeg geopend, een paar dorpjes verderop konden we onze voorraad weer aanvullen.

In Tisselkog ontdekken we nog allerlei rotstekeningen. Blijft indrukwekkend hoe ze dit ooit gemaakt hebben. Vanaf hier naar Håverud lijkt het wel een stenen achtbaan waar we over heen rijden, 21 % steil de berg op en af is hier niks.

Vanaf Bengtsfors naar Mellerud loopt een kanaal met verschillende sluizen. In Håverud heb je de combinatie van een spoorlijn, autoweg en een aquaduct in de vorm van verschillende sluizen achterelkaar. Tijd voor een ijsje met dit zomerse weer, wat een bijzondere smaken kennen ze hier. Jos heeft ontdekt dat naast citroen ijs, lakrits ijs wel heel erg jammie is.

Het weekend staan we op Grum’s Fish’n Camp aan het Sävsjön meer in Segmon. Dit bevalt ons goed, kleinschalige rustige camping aan het water. Ilse en Jos hebben kunnen kanoën. Als de avond valt, wordt het koeler en hebben wij nog een mooie wandeling gemaakt. Wij zijn niet in het water geweest, maar het water is extreem warm door het mooie weer van de afgelopen tijd. Rond de 25 graden.

Tijd om naar Glaskogen te gaan. Zullen we een mooi plekje krijgen en kunnen kanoën en wandelen?

Vanaf Årjäng naar Lenungshammar mogen we 17 kilometer over een gravel weg rijden met 21 % hellingen. Het is soms spannend of het gaat lukken om de heuvel op te komen door de gravel en kuilen die in de weg zitten. Met onze goede chauffeur komen we aan in het Glaskogens Naturreservaat. Opnieuw geluk, we hebben de laatste plek in het bos kunnen krijgen om te overnachten. Hans is gelijk hout aan het sprokkelen voor de avond om een kampvuur te maken. Bosbessen en frambozen zijn er ook in overvloed dat word smullen bij de koffie met onze wafels en fruit.

Buiten eten is fijn, alleen wespen weten precies wanneer er iets lekkers te vinden is. Jos heeft de oplossing: Je propt een half broodje overdwars in je mond en je bent van het probleem verlost dat de wesp op je broodje gaat zitten.
Vanaf de camping hebben we verschillende wandelingen kunnen maken.

Onderweg naar onze volgende bestemming komen we in Värmskog bij een café/restaurant. Opvallend dat er telkens bij zo’n restaurant hele wachtrijen staan voor de lunch. Hans, Ilse en Jos hebben weer genoten van de garnalen salade.

In Otterberget komen we uit bij een camping met Nederlandse beheerders. Je ziet het gelijk de halve camping staat vol met Nederlanders zelfs mensen uit Zwolle – Stadshagen zijn er te vinden.

Vanuit Otterberget is het een kleine afstand naar Tiveden Nationalpark. De wandelingen zijn bijzonder, wat een rotsformaties zijn er hier te vinden. En de bodem van het bos is zo ontzettend groen..

In Tivedstorp staan een paar mooie huizen, helaas is de kampeerplek niet geweldig. We rijden door naar Jonsboda waar we aan het Gota kanaal een overnachtingsplek hebben gevonden. We genieten van een mooie zonsondergang.
Hier verbazen wij ons over hoe 2 mensen zich in een tent kunnen wurmen, die voor ons gevoel niet langer is dan 1,5 meter.

Na een nacht met regen, hebben we ook in Kinnekulle een somber uitzicht vanaf de uitkijktoren. We zien wel het Läckö Slott in de zon liggen, dit zal onze eindbestemming van deze dag zijn. Als we in de buurt van het kasteel op Camping Läckö Strand zijn schijnt de zon weer volop. ’s Avonds op de fiets naar het kasteel, wij kunnen niet naar binnen, omdat er een concert gegeven word.

Wat zijn de avonden met de zon hier toch mooi, tijdens onze fietstocht zien we een paar reeën.

Tijd om richting het zuiden te gaan en naar Isaberg voor de bosbessen. Het is maar goed dat wij onze diepvries leeg hebben gegeten. Zo kunnen we de bosbessen en frambozen die Ilse geplukt heeft invriezen. Ilse ziet de taart al voor zich, waar ze dit fruit in gaat verwerken. Ik wacht wel tot het resultaat om te proeven. Ilse en Jos willen nog naar de top van de Isaberg. Zo te zien is de ondergrond weggespoeld, want de reling om je aan vast te houden zit niet echt op een handzame hoogte. Wij maken een iets makkelijkere wandeling, wel oppassen dat je niet omver word gereden door de mountainbikers die hier dezelfde route hebben als wij.

Op de heenreis wilden we naar Falkenberg. Dit lukte niet door een autofestival. Nu het midden in de week is, kunnen we goed bij de Haven komen en is alle rust weer teruggekeerd in het dorp.

Iets ten zuiden van Falkenberg heb je een ijsfabriek. Hier kun je goedkoper ijs kopen, omdat bijv. het etiket verkeerd geplakt zit. Nou je begrijpt dat de rest van de diepvries nu gevuld is met ijs. Wat een bijzondere smaken hebben ze hier en lekker….

We maken nog een mini wandeling in het Soderasen natuurpark, dit lijkt heel erg op de Nederlandse bossen, wel heel mooi. Zodra wij het natuurpark uitrijden, begint het te regenen. Na een laatste overnachting in de buurt van Malmö, rijden we zonder file weer naar huis. Wat hebben wij het getroffen, 3 weken volop zon! Verrassend hoe mooi de combinatie van al die bomen met water kan zijn.

Dit bericht is geplaatst in 2016-4 Zweden. Bookmark de permalink.