2016-6 La Palma deel 1

We vertrekken s middags rond 3 uur richting Schiphol, want…. over 12 uur gaan we uit bed om richting La Palma te vliegen. Wij hebben het geluk om in de 5 na langste/meeste files op één dag van dit jaar te staan. 3 uur later komen we bij Van der Valk aan om in te checken.
Het voordeel van zo vroeg vertrekken is, dat het redelijk rustig is, en alles heel gemoedelijk er aan toe gaat op Schiphol. We vertrekken op tijd en met een klein beetje turbulentie komen we veilig op La Palma aan. Wow wat een temperatuur verschil, van 4 graden met een koude wind naar 22 graden, en volop zon. De route naar ons eerste appartement in het noordoosten, gaat langs verschillende uitzichtpunten en het kleine schattige dorp San Andres. We genieten van de heerlijke temperatuur, ja hiervoor komen we naar La Palma.

Ons appartement Miriam in Charco Azul, zit op de bovenste verdieping. Wat een uitzicht over de bananenplantages en de zee. Net naast ons appartement zit een bakker, helaas alleen nog een paar lekkere koeken. In het dorp Los Sauces, wat op 10 minuten rijden ligt is een supermarkt waar we onze inkopen kunnen doen, we nemen voor de zekerheid voor de volgende dag brood mee. Dit is maar goed ook, want als we de kleine lettertjes hadden gelezen dan konden we weten dat in het weekend deze bakker niet open is.
Op maandag verheugen wij op een lekker vers broodje. Uhm… niet te enthousiast om 8 uur gelijk voor de deur staan, even wachten totdat…? Half 9 heb ik toch echt wel zin in iets lekkers. Vitrine leeg, alleen nog wat kruimels…het zal toch niet waar zijn dat alles al uitverkocht is.. Gelukkig er komen nog een paar schalen tevoorschijn uit de bakkerij met lekkere koeken … en het brood? Nog een paar minuten geduld.. oké. Terug op het balkon hoor ik een getoeter, de bakker rent naar buiten en koopt één broodje en weg is de auto. Tja daar kan ik niet tegenop om 5 trappen naar beneden te rennen in 1 minuut dat de auto komt-stopt-en-weg-is.

We maken kennis met het eiland. We zien verschillende Draken bloedbomen. De oude smallere weg van Barlovento in de richting van Roque Faro gaat langs steile, met laurierbomen begroeide kloven en door donkere tunnels. Het lijkt wel een sprookjes bos waar we door heen rijden. Bij de kust waagt Hans zich er aan om nog een stukje dichter naar de kust te lopen. Op hoogte vind ik het al prachtig.

We nemen de weg met tig bochten naar de top van de Callera de Taburiente. Bij de Roque de los Muchachas op 2426 meter staan we boven de wolken. We genieten van het natuurspektakel van de speelse wolken in de krater. Ondanks dat het hier best wel fris is (4 graden met koude wind) zijn bepaalde rotsen heel warm doordat de zon er op schijnt.
Bij Mirador de los Andenes kunnen we via een kleine wandeling de top van een andere kant bekijken. Vooral de wolken in de krater blijft een geweldig mooi gezicht.

Voor we aan onze wandeling Espigón Atravesado beginnen komen we over en hebben we zicht op de langste boogbrug bij Los Sauces.

De wandeling is een pittige alsmaar stijgend breed donker bospad naar een uitzichtpunt. De laatste 25 meter over een smalle bergrug (gelukkig er zitten relingen 😉 ). We lopen nog even door tot het fotogenieke bruggetje over de Barranco del Agua.

Om de dag af te sluiten gaan we naar het strand van Puntallana. We zien op zee een gordijn van regen met de regenboog. Toch willen we naar het strand dat 50 meter lager ligt. We wandelen over een spectaculaire pad langs een azuurblauwe opspattende oceaan. Als we een hoek om gaan krijgen we toch een klap in ons gezicht door de wind en…. weg is de pet van Hans…

Tijd om naar de westkust iets onder Tazacorte te gaan. We komen uit, midden op een bananenplantage in een kneuterig, door een artistieke vrouw ingericht huis met als thema: zonnebloem. Zelfs de drempels zijn versierd met schilderwerkjes en ingelegde steentjes.

Het is een klein paradijs waar we in terecht zijn gekomen met heel veel zangvogels, monarchvlinders en mooie bloeiende planten. We mogen bananen, papaja’s, granaatappels en de vijgen plukken uit de tuin. De passievruchten liggen voor het oprapen.

Dit bericht is geplaatst in 2016-6 La Palma. Bookmark de permalink.