Lysefjorden

Dag 5 maandag 23 juli

We willen graag de Prekestolen beklimmen. Helaas blijft het de komende twee dagen regenen waardoor we genoodzaakt zijn om iets anders te gaan doen. En wachten totdat het droog is op de camping in Stavanger is ook geen goed idee. Dus besluiten we om het mooiste weer in de omgeving op te zoeken en gaan vol optimisme richting het Sirdal. Het uitzicht en de omgeving is in ieder geval vele beter dan in Stavanger en ook het weer begint beter te worden. Aangezien het nog vroeg is rijden we verder richting Lysebotn over de Suleskarvegen. Een weg die wij al eerder gereden hebben maar Jos nog niet. Dus speciaal voor Jos over deze weg en wie slaapt er weer?! Precies, Jos! Onderweg genieten wij van het uitzicht terwijl Jos slaapt en zien we een mooie overnachtingsplaats. Het zicht op de fjord is niet al te best dus rijden we via 27 haarspeldbochten naar de Lysefjord. Er wordt nog geprobeerd om een visje te vangen. Niets gevangen, dus terug naar boven naar ‘onze’ slaapplaats. Een geweldig plekje in de middle of nowhere.

Dag 6 dinsdag 24 juli

Wanneer we ons raampje open doen worden we wakker met een prachtig uitzicht, mits de wolken niet ons uitzicht belemmeren. Het ene moment kunnen we dan ook heel ver kijken en komt zelfs de zon ons goedemorgen begroeten. Even later kunnen we niets meer zien. Gelukkig is Jos nu wel wakker, en kan hij alles alsnog zien.
We rijden weer terug, richting Stavanger, dit keer via een andere route. We komen aan bij een fjellcentre waar we een 180 graden panoramafilm over de omgeving bekijken. Tja, het gaat weer echt op z’n Noors. Voor de technici onder ons: er hangen ventilatoren boven de beamers om ze te koelen. En zo ziet aller er wat proffesories (als iemand weet hoe je dit taalkundig schrijft, ik hoor het graag!) uit, en moet er ook minstens 3 keer opgestart worden voordat de film begint, al dan niet met één beeldscherm minder dan gebruikelijk. Toch hebben we best wel genoten hoor! Om vervolgens zelf met de camper door het prachtige landschap heen te rijden. De veerboot brengt ons naar de overkant, waar we de camper parkeren aan het begin van de Lysefjord. Voor de oplettende lezer: het klopt inderdaad dat we daar gisteren ook al waren, maar dan aan het eind van de fjord. Je moet dus een heeel eind omrijden.
Daar aangekomen gooien we ons hengeltje uit. We zien de vissen wel, van klein tot groot maar happen…. dat willen ze niet. Moeders raakt ondertussen aan de klets met wat Oostenrijkse mensen en denkt vervolgens: handig mijn dochter spreekt Duits. Laat ik haar erop af sturen dan kan zij gezellig met ze kletsen en ben ik er vanaf. Fijn… nu denken ze dat ik in Oostenrijk ga studeren…..hahaha
Het laatste stukje rijden we richting Prekestolen en hebben we een zeer drukke camping gevonden. Morgen belooft het mooi weer te worden en gaan we hopelijk de Prekestolen beklimmen Glimlach

Dit bericht is geplaatst in 2012-3 Noorwegen. Bookmark de permalink.