Nog een dag Jasper

Een rustige dag en 10 uur slaap doet de mens goed. Als ik wakker word is de bewolking nog laag, maar daarachter schijnt de zon. Het belooft een zonnige en vooral warme dag te worden. Om kwart over acht gaan we ontbijten in het hostel. Het kost behoorlijk wat tijd om alles klaar te maken en af te wassen. We kopen alvast tickets voor de boottocht op Maligne Lake en vertrekken rond half tien. Eerst tanken en langs de supermarkt om verse broodjes te halen voor de lunch. Om tien uur maken we onze eerste stop bij de zesde brug van de Maligne Canyon. Het enige wat je hier ziet is een snelstromende rivier. Niet heel bijzonder. Door naar de vijfde brug waar al iets meer zichtbaar is van de canyon. De zon schijnt vol op en in de zon is het al heerlijk warm aan het worden. Vanaf Maligne Canyon Viewpoint hebben we prachtig zicht op de omgeving. Je hoort alleen het water stromen diep in de canyon. We rijden naar het beginpunt van de canyon en wandelen vanaf het restaurant langs de canyon naar de eerste brug. Wauw, wat is dit indrukwekkend. Het water drukt zicht door de canyon en valt dan honderd meter naar beneden. Een prachtige waterval in een oase van groen en glad geslepen rotsen. We lopen verder naar de tweede brug en zien een rotsblok tussen de canyon in hangen. Bovenop de rots groeit nog een boompje. De zonnestralen schijnen door het mos op de nevel van de canyon. Het is erg indrukwekkend. Het pad langs de canyon naar de derde brug is behoorlijk berg af, wel erg mooi. Bij de derde brug gaat het water zo hard door de canyon dat je nat wordt van alle druppels. De zon verlicht alle druppels zo mooi dat het net sneeuw lijkt. Na de derde brug vinden we het mooi geweest en lopen terug naar de auto. Nu we berg op lopen hebben we pas door hoe ver we gedaald zijn. De dikke vesten kunnen weer uit. Bloedje heet hier in Canada.

Maligne Canyon

We rijden verder naar Maligne Lake en maken onderweg een stop bij Medicine Lake. Het meer is niet zo mooi als alle anderen, maar de omgeving maakt het wel schitterend. Steile bergwanden rijzen op uit het niets. Voor mijn gevoel zijn ze bijna 90 graden omhoog. De weg gaat verder langs het meer voor een kilometer of tien. Daarna volgen we de rivier die uit komt in Maligne Lake. Het is al lunchtijd als we aan komen. We vinden een bankje aan het meer. Het is hier goed toefen. De broekspijpen kunnen afgeritst worden. Het is 25 graden. Elke dag is het weer genieten van het picknicken. Broodjes en lekkernijen zijn volop verkrijgbaar. Fruit, yoghurt, cup a soup met koffie/thee in een prachtige omgeving verveelt niet snel. De roofvogels vliegen hoog in de lucht. Nu ik weet dat het een bald eagle kan zijn pak ik snel mijn verrekijker. Wat een geluk heb ik. Het is inderdaad een bald eagle. Dit keer heb ik hem heel goed kunnen bewonderen.

We hebben alle tijd om van dit mooie meer te genieten. De boot die wij geboekt hebben vertrekt pas om kwart voor vier. We genieten van de zon en de vele kleine vogeltjes die hier rond hippen. We lopen een stukje verder langs het meer en genieten van het uitzicht dat nog steeds niet verveelt. Er ligt een mooi oud boothuis, rode kayaks op het water en de wolken vandaag zijn nog mooier dan de andere dagen. We vullen met gemak onze tijd totdat we mogen instappen. De boot brengt ons in een half uur naar Spirit Island. Een zeer bekend plaatje van Maligne Lake dat je eigenlijk wel bezocht moet hebben. Je kunt het alleen per boot bereiken. 14km peddelen vinden wij iets té enthousiast. We hebben een boot met mooie ramen die we open kunnen schuiven. De boottocht naar het eiland toe is geweldig. De bergen zijn prachtig met besneeuwde toppen en gletsjers. Hoe verder we varen hoe blauwer het water wordt. We worden overladen met informatie over het meer en de omgeving. Onze gids Alexis weet dit op een hele leuke manier over te brengen. Het enthousiasme spat er van af. Nog leuker is het al we horen dat dit (slechts) de 10e dag van het seizoen is met mooi weer. Wat voelen wij ons gezegend. We komen aan bij Spirit Island en kunnen vanaf de kant van het meer op het eilandje kijken. Via een boardwalk komen we bij een aantal uitzichtpunten om het perfecte plaatje te schieten. Dat is niet moeilijk, want de omstandigheden zijn perfect. We zijn expres rond vier uur met de boot vertrokken zodat het licht precies goed zou zijn om foto’s te maken. Alle passagiers lopen met een enorme glimlach rond. Wat is dit genieten en zonder dat het enige moeite kost. Met een tevreden gevoel varen we terug. Heerlijk in het zonnetje om energie op te doen voor morgen. Om kwart over vijf zijn we terug. Je ziet dat de zon lager staat en het meer nog mooier is dan vanmiddag.

Maligne Lake
Zicht op de gletsjer – Maligne Lake
Spirit Island – Maligne Lake

Papa, mama en ik willen nog heel graag naar Moose Lake toe. Dat schijnt een zeer goede plek te zijn om elanden te spotten. We hebben al vernomen dat ze vandaag gezien zijn. Het is een eenvoudige wandeling van een kilometer door het bos. Onderweg vertellen wandelaars ons dat er 3 elanden zitten. Ik loop nog een stapje harder. Het is een mooi groen meertje midden in de bossen. Omringt met dennenbomen in groen en rode kleuren en op de achtergrond een spitse, grijze bergtop. Waar zijn de elanden? Zal je net zien dat we 3 minuten te laat aan komen. Er staan nog meer mensen en iedereen is muis stil. Je kan een speld horen vallen. Dan ziet mama opeens de eland staan. Heel ver weg langs de rand van het meer. Het dier heeft een goede schutkleur. Met mijn verrekijker kan ik het dier goed zien. De eland blijft stil staan, maar is wel alert. Alleen haar oren flapperen af en toe. We helpen de andere mensen om de eland ook te spotten. Net op dat moment komen er nog twee elanden door het water heen lopen. Ze verstoppen zich daarna snel in de bossen. Deze dag kan echt niet meer stuk. Om half zeven is het echt tijd om terug te rijden naar Jasper. We vallen bijna om van de honger. Eigenlijk is het jammer, want het is nu zo mooi met het licht. De hele weg terug is het genieten van de uitzichten. De verbrandde bomen kleuren zilver door het zonlicht. Wat zou ik graag nog een aantal keren stoppen, maar dan komen we nooit terug. We hebben gehoord dat dit het ideale moment is om wild te spotten. Links, rechts we speuren alles af. Ik schreeuw STOP als ik twee elanden in de berm zie staan. Hop, in de achteruit. Daar staan we dan op 5 meter afstand van een vrouwtjes eland met haar jong. Ongestoord eten ze verder. Hebben we 5 elanden gezien vandaag.

Moose Lake – Jasper NP
Eland met jong – Maligne Lake Road
Eland – Maligne Lake Road

We eten bij Jasper Curry Place. Een heerlijk buffet met verschillende curry’s waarbij je goed moet drinken. Ze zijn nogal pittig. Ze wensen ons een fijne avond toe, want dit is de mooiste dag van het hele jaar. Dat zit er voor ons niet in. Wij gaan direct door naar bed.

Dit bericht is geplaatst in 2019-4 Canada. Bookmark de permalink.