Trevi Fontein, Spaanse Trappen zonder mensen

Dinsdag:
De wekker gaat op tijd, want we willen alles uit onze (eerste) dag halen. Het toerisme in Rome stelt nu niks voor in vergelijking met anders. Rijen dik kunnen de mensen bij de Trevi fontein staan en nu hebben wij de kans om Rome te zien zonder de massa’s toeristen. Hoe gaaf zou het zijn als wij de bekendste bezienswaardigheden van Rome zonder toeristen op de foto kunnen krijgen? Nog voordat het licht is staan wij bij de Trevi fontein. Helemaal alleen. Af en toe komen er wat Romeinen voorbij lopen die waarschijnlijk op weg zijn naar hun werk. Wauw, wat is dit een bijzonder moment. Het is sowieso heel leuk om de stad te zien ontwaken. Het verrast mij altijd hoeveel levendigheid er ’s ochtends vroeg is in een grote stad. Kleine vrachtwagentjes komen hun goederen al leveren, de straten worden schoongemaakt en de restaurantjes zijn al bezig om open te gaan voor het ontbijt. Dat stelt hier niet veel meer voor dan een bakje koffie met een cornetti. Wij zouden het gewoon een croissant noemen, maar dat zal je de Italianen nooit horen zeggen.

Trevi Fontein

Als we de fontein van alle kanten gezien en gefotografeerd hebben, wat nog vies tegenvalt vanwege de grootte, willen we nog meer van de stad ontdekken. Het is mooi weer en we hebben nu energie dus lopen we door naar de Spaanse trappen wat een kwartietje lopen is vanaf de Trevi fontein. Ook hier is het heerlijk rustig. Op het plein voor de trappen is helemaal niemand. Af en toe lopen er mensen over de trap. Geen toeristen maar Romeinen die hier leven. We nemen alle tijd om het perfecte plaatje te maken zonder mensen er op. Boven op staat een prachtige kerk, maar hier vindt een demonstratie plaats waardoor het niet vast te leggen is. Wie bedenkt het nu om rond half acht in de morgen al te gaan demonstreren? Als we terug naar het hotel lopen zijn we continue afgeleid door alle gebouwen. Nog even hier langs en nu we toch bijna bij dit prachtige gebouw zijn kunnen we beter even doorlopen. Wij hebben er al een hele dag opzitten tegen de tijd dat we terug zijn bij het hotel om te ontbijten. Met de lift gaan we naar de vierde etage en dan lopen we nog een trap op en komen uit op het dak van het hotel waar het ontbijt geserveerd wordt. Een prachtige serre is het. Van het ontbijt hebben we niet te hoge verwachtingen, maar er staat echt van alles. Heerlijke cake en taart, gebakken eieren, spek en allemaal (zoete) broodjes. Alles is geheel Corona proof per stuk verpakt. We genieten enorm van het uitgebreide ontbijt en maken plannen voor de rest van de dag. Het is een heerlijk moment om even bij te komen van deze fantastische ochtend.

Spaanse Trappen – Rome

Tijdens een citytrip hebben wij meestal een Time to Momo boekje bij ons die ons door de stad navigeert. Op de eerste dag beginnen we vaak met route 1, want die gaat langs de bekendste bezienswaardigheden van de stad die je echt niet mag missen tijdens een bezoek. Het is mij wel duidelijk dat Rome net een openluchtmuseum is. Er is zoveel te zien. Zoveel mooie pleinen, fonteinen en gebouwen uit de oudheid. Daarnaast word ik bij elke stap verleidt door al het eten. Op elke hoek is wel een ijssalon te vinden, of een cafetaria. Bij een cafetaria verkopen ze geen snacks maar koffie met de nodige zoete broodjes. Alles ziet er zeer smakelijk uit.

Zuil van Marcus Aurelius- Colonna di Marco Aurelio- Rome

Bij Galleria Alberto Sordi gaan we even naar binnen om de prachtige plafonds en vloeren te bewonderen. Voordat we naar binnen mogen wordt onze temperatuur opgenomen. Wij zijn gezond verklaard en mogen naar binnen. Ook hier is helemaal niemand en dat geeft ons de kans om het weer mooi vast te leggen. De volgende stop is het Pantheon. Dat staat hoog op mijn lijstje om te bekijken. Van buiten is het eigenlijk niet zo mooi en dan vooral de achterkant. De voorkant met alle pilaren laat wel zien hoe groot dit gebouw is. Het is gelegen op een prachtig pleintje met wederom een fontein. Volgens mij bestaan er geen eens pleinen in Rome zonder fontein. Het Pantheon kun je gratis bezoeken, maar het kan zijn dat er een rij staat. Wij hebben geluk en hoeven hooguit 5 minuten te wachten. Dat is weer eens uitzonderlijk kort als je bedenkt hoe druk het hier normaal gesproken “hoort” te zijn. De tempartuur wordt wederom gemeten en dit keer kan ik zien hoe warm ik ben. Hoezo ben ik goedgekeurd en mag ik naar binnen met een temperatuur van slechts 33 graden. Volgens mij had ik dan al lang gestrekt moeten zijn. Zo saai en lelijk dat het gebouw van buiten is zo mooi en indrukwekkend is het van binnen. Ik denk dat ik aan het eind van de vakantie wel een stijve nek heb van het naar boven kijken, want de meeste gebouwen hebben hier prachtige plafonds.

Galleria Alberto Sordi – Rome
Tempel van Hadrianus – Il Tempio di Adriano – Rome
Piazza di Sant’Ignazio
Chiesa di Sant’Ignazio di Loyola – Rome
Olifantje van Bernini – Obelisco della Minerva – Rome
Pantheon – Rome
Fontana del Pantheon – Rome

In de buurt van het Pantheon zijn ook tig eettentjes te vinden dat het nog moeilijk kiezen is waar we gaan eten. We zien veel kleine tentjes waarbij je niet kan zitten en juist dat is wat wij willen. Even de benen laten uitrusten en ons mondkapje af doen. De keuze is gevallen op pizza. Hoe kan het ook anders. De winkel ligt vol met pizza’s waarvan je een stuk kunt bestellen. Met een schaar knippen ze er stukken vanaf. We hebben verschillende smaken genomen en het smaakt echt heerlijk. Op het kleine terras zitten we goed. Mensen kijken is ook heel leuk. Er komt van alles voorbij.
Met nieuwe energie lopen we verder naar Piazza Navona. Onderweg komen we een klooster tegen. Goed verstopt en niet benoemd in ons boekje. Zo’n verborgen plekje die je spontaan tegen komt en je enorm verrast.

Sant’Ivo alla Sapienza – Rome
Chiesa di Sant’Ivo alla Sapienza – Rome

Het Piazza Navona is absoluut geen verborgen plekje, maar zeker niet minder mooi. Wat een gigantisch plein met prachtige fonteinen en mooie terrasjes waar geen mens te bekennen is.

Rome
Basiliek Sant’Andrea della Valle – Rome
Piazza Navona – Rome
Fontana del Moro – Piazza Navona – Rome
Sant’Anese in Agone aan het Piazza Navona – Rome

Via het Pantheon lopen we langzaam weer terug naar het hotel. Het is nu een stukje drukker op het plein. We willen wel een kopje koffie en halen die bij Tazza ‘D Oro. Een bekende plek waar de Romeinen graag hun koffie aan de bar drinken. Voor ons is dat even wennen. Je moet dus eerst bij de kassa je koffie bestellen en afrekenen. Daarna geef je de bon aan de barista en die maakt je koffie klaar die je dus staande aan de bar op drinkt. Er zijn tig soorten koffie te scoren dat het lastig kiezen is. Mama heeft voor een bijzondere koude koffie gekozen die echt heerlijk smaakt. Hoe kunnen we nu onthouden hoe dit voor drankje is als we niet eens weten wat we besteld hebben? Hopelijk biedt Google uitkomst. Als we langs een ijssalon lopen die in ons boekje beschreven staat kunnen wij het niet laten om een ijsje te halen. Aangezien we niet in de buurt van het hotel zijn ga ik voor sorbertijs. Dat is iets veiliger voor mijn buik. Ze hebben hier hele aparte smaken. Ik hou van nieuwe dingen proberen en ga voor granaatappelijs. Het is heel fris en heerlijk op een bloedhete dag. Het heeft ook altijd iets bitters/droog net zoals granaatappelsap. Ik zou er daardoor niet zo snel nog een keer voor kiezen. Na het ijsje gaan we terug naar de kamer. Even uitrusten van al het lopen en alle indrukken. Naast ons hotel zit een koffie/ijs/taart/broodjes winkeltje waar we nog een kop koffie scoren. Het koffiezetapparaat is een groot gemis. Als je daar naar binnen loopt wordt het wel heel moeilijk om de winkel te verlaten zonder iets lekkers. Mama heeft nog een typisch Italiaans lekkernij meegenomen, cannoli. Het is erg machtig en helemaal niet zoet zoals ik gewend ben van de cannoli die ik in Nederland gehad heb.

Rome

Waar we vanavond gaat eten weet ik wel. We zijn al een aantal keren langs het restaurantje gelopen wat om de hoek van ons hotel is gelegen. Het eten wat ik gezien heb ziet er goed uit en ze zouden er ook lasagne hebben. Dat moet je wel in Italië gegeten hebben. Zal het lijken op dat wat wij thuis maken en lasagna noemen? Ik krijg een één persoons ovenschaal vol met de lekkerste lasagna. Groente bevat het niet, maar wat smaakt dit goed. Qua smaak doet het mij denken aan Shepherds Pie. Het restaurant heeft een klein terras in een smal straatje net om de hoek van de Trevi. Bijna alle restaurantjes hebben kleine terrassen waar ook nog auto’s kunnen rijden. Het is wel even wennen dat voor je gevoel de auto’s over je tafel heenrijden. Af en toe moet er even een tafeltje of stoel verschoven worden zodat de auto er toch net tussendoor past. Dat we buiten kunnen eten in oktober is ook wel heel erg fijn. Met Corona gaat sowieso de voorkeur uit naar zoveel mogelijk tijd doorbrengen in de buitenlucht en dat de temperatuur dat toe laat is helemaal fijn. Het is ook erg fijn dat het nu nog maar een paar stappen lopen is naar onze hotelkamer. Wij zijn moe van deze eerste hele mooie dag in Rome.

Dit bericht is geplaatst in 2020-5 Rome. Bookmark de permalink.