Bari – Novoli – Agriturismo Li Calizzi

Woensdag 6 april
Met de trein om kwart voor 5 gaan we naar Schiphol, heerlijk rustig in de trein de hele reis. Bbrr best wel koud om op de shuttlebus te wachten naar vd Valk. We blijven in het hotel eten, we hebben geen zin om kletsnat te worden Na het eten wat eindeloos lang duurt gelijk gaan slapen, de wekker gaat erg vroeg om 3:15 uur

Donderdag 7 april
Zonder wekker word ik al ruim voor de wekker wakker. We zijn de enige passagiers naar Schiphol in de shuttlebus. Ook op Schiphol gaat alles zo snel, en zitten we om 4:30 bij de gate. Het vliegen boven de wolken vind ik prachtig. Wolken zijn altijd weer anders en soms krijgen we een doorkijkje naar beneden. De bergen van Zuid Oostenrijk zijn nog helemaal wit.

Oostenrijk van bovenaf

Na 2 uur vliegen zijn we gewoon in Bari. Oeps ook hier regent het.
Mijn gezicht met mondkapje zei voldoende toen ik hoorde dat we een gratis upgrade kregen voor een VW T-cross. Ik wilde een Fiat 500…, die had ik gereserveerd… Aan de opmerking dat de VW ook niet zo groot is en veel veiliger is, had ik even geen boodschap.
Als we Bari uit zijn gaan we zoveel mogelijk langs de kust. Wat staan hier veel olijfbomen van honderden jaren oud en je wilt niet weten hoeveel Fiat 500 hier rijden.. Morgen ben ik dit vast vergeten.
In Monopoli gaan we via allemaal smalle straatjes, ja wat zou die Fiat 500 handig zijn… naar de haven.
Een leuke plek waar we het heldere water van dichtbij bekijken en als we een cafe zien zijn we verkocht. Wat smaakt die eerste cappuccino lekker…

Monopoli

Via nog veel meer smalle, vol geparkeerde straatjes komen we op de doorgaande weg. En dan opeens, komen we in een gebied midden door allerlei boomgaarden waar onze historische villa staat. Het ziet er verlaten uit. Als we de juiste ingang gevonden hebben komen we op een heel bijzondere plek uit. In de villa hebben we een plek zo ver mogelijk van alles vandaan ligt. Verschillende trappen op, kruip en sluip door en dan heb je wel wat hoor. Een mega groot gezamenlijk overdekt terras met een uitzicht… helemaal leuk.

Novoli – Agriturismo Li Calizzi
Novoli – Agriturismo Li Calizzi – Uitzicht vanaf ons terras

De lunch word op ons eigen terras geserveerd. Als dit de voorbode van het Italiaanse eten is, komt het goed Een power nap is ook handig na zo’n lange ochtend Haha het geeft echt veel power en ga de buurt van de villa verkennen Het 2e zwembad wordt gerenoveerd wat zal dit een plaatje zijn in de zomer Er staan hier veel olijfbomen, wel kleiner dan in de buurt van Bari maar nog best wel groot Wat doen ze hun best om de gasten goed uit te leggen wat er op het menu staat. Uiteindelijk zijn de gerechten allemaal erg lekker maar veel te groot

Vrijdag 8 april
Vakantie is je dagelijkse ritme en je volle agenda loslaten We moeten vandaag niets… heerlijk Uitgebreid nemen we de tijd voor het ontbijt. Eigen gemaakte jam. Warme Croissantjes gevuld met banketbakkersroom, tjonge wat is dat vullend. Een warm cakeje gevuld met iets zoets wat nog heftiger is. Hans zijn ei met ham en kaas is misschien wel een beter idee. De zon is al heerlijk warm om half 10.

Novoli – Agriturismo Li Calizzi

Zullen we dan toch naar de kust gaan naar een natuurreservaat? Een mooie wandeling die uitkomt aan zee.. als je lieslaarzen aan hebt. Er vliegt een roerdomp op, het lijkt dat die op het pad staat, maar het pad staat helemaal onder water. Hier is het water zo’n 10 meter breed over het pad gekomen. De stapstenen liggen onder water helaas we moeten terug. Bij een andere grote plas op het pad zien we een heel klein schildpadje van 3 cm groot. Een hop vliegt weg, wat is dat een mooie vogel.

Riserva Naturale Le Cesine
Riserva Naturale Le Cesine – jonge schildpad

Met de auto kunnen we bij het bezoekerscentrum komen, helaas gesloten en we mogen niet over de paden lopen richting de zee. Met de auto mogen we nog een stukje door het natuurgebied, allemaal olijfbomen met bloeiende gele en blauwe bloemen eronder, een beetje zoals ik gehoopt had om te zien. De kust ziet er prachtig uit met z’n helder blauwe kleur. We missen iets.. de restaurantjes zijn allemaal gesloten het sprankelt nog niet. We zien luxe resorts wat we totaal niet vinden passen in deze authentieke omgeving.

Om bij Torre dell’ Orso te komen is een zoekplaatje. We negeren de borden dat je er niet mag rijden en dan kom je op een parkeerplaats waar we niet de enige zijn, hoe komen zij hier? Geen idee…. Het is echt een plaatje als je op het witte zandstrand bent.

Le Due Sorelle

We volgen de kust tot Otranto en gaan door het binnenland terug naar de villa. Op ons terras genieten we van onze lunch en blijven de rest van de middag hier rondhangen wat geen straf is Gewoon niets doen, heerlijk..

Dit bericht is geplaatst in 2022-2 Italie - Puglia, 2022-2-a Novoli. Bookmark de permalink.