1. Gambia

Zaterdag:

We overnacht bij v.d. Valk, want morgen gaan we al om 7 uur vliegen. Ik heb voor het eerst bij v.d. Valk slecht geslapen. De eerste keer was ik al om half 10 wakker uit een nachtmerrie. Vanaf half 3 was het slapen op. De wekkers gingen om de 5 minuten dus op tijd wakker worden lukte wel.
Half 5 waren we onderweg naar Schiphol. Bagage waren we zo kwijt. Op naar de AH voor lekkere broodjes. Sta je met tig man te wachten totdat de winkel open gaat om 5 uur…
Door het heen en weer lopen van vertrekhal 3 naar 1 voor het brood en terug voor beveiliging, etc. hadden we een kleine 3 kwartier over om ergens te ontbijten. Ook gelukt met smoothie, fruit en croissantjes.
Op naar de gate, binnen een paar minuten mogen we boarden en iets voor 7 uur gaan we de lucht in. Kleine teleurstelling (van heel veel mensen) we hebben geen schermpje voor muziek, spelletjes, films…
We hebben een prachtige zonsopgang kunnen bewonderen. Het gouden uurtje hield maar aan.

En dan ben je in Gambia. Heerlijk die warmte om je heen.
Het vliegveld wordt gerenoveerd en we lopen tussen loshangende (stroom)kabels door voor de paspoortcontrole.
Tui wacht ons op en we mogen met een bus mee die langs verschillende hotels gaat.
Wel even totaal iets anders dan Zuid Afrika.
Door het Sahara zand waar we ook door heen vlogen boven Senegal, is alles bedekt met een bruine laag. We zien heel veel oude auto’s langs de weg.
Zijn ze aan het bouwen of is dit allemaal vervallen, armoedig zien de huizen er uit. We rijden over de geasfalteerde hoofdweg, de rest zijn zand wegen.

Zoals Edgar het zegt: vanuit de bus is het prima te doen.
Bij de kust merk je het verschil dat ze op de toerist gaan inspelen, luxere hotels, meer echte winkeltjes. Bij de brug voor ons hotel zie ik al een bonte ijsvogel en verschillende soorten reigers. De lucht zit vol roofvogels, veel gieren.
We krijgen 2 kamers aan de rand van het resort met zicht op groen. We horen van alles en zien een buulbuul, gele vogels, bonte kievit, helemaal blij.
Eerst even omkleden. De zwembroek gaat gelijk bij de jongens aan en wij laten onze blanke benen ook zien
Geld wisselen kan net naast het resort. Blij dat ik euro’s bij mij heb want geld pinnen lukt niet. Kom over een uur of morgen maar terug wie weet doet ie het dan wel. Zo kunnen we een koelkast huren voor onze kamer. Airco hebben ze niet….

Bakotu Resort
Ons plekje op Bakotu Resort
Aan de rand van het resort

Op naar het strand…
We worden door mannen en vrouwen aangesproken voor van alles en nog wat. 1 kaartje van een fruitkraam heb ik aangepakt, had ik gelezen dat ze goed was. Een nieuwe ervaring voor de jongens…behoorlijk wennen..

Omdat we weinig geld hebben, en alles contant betaald wordt en het morgen zondag is willen we naar een bank. Bij een restaurant, vragen we of ze een taxi voor ons kunnen regelen
Het duurt heel lang, en dan staat de ober in zijn gewone kleding bij ons en neemt ons mee naar de opstapplaats van de taxi. Haha precies voor de ingang van ons resort. Deze man gaat zelfs mee in de taxi om ons te beschermen. Bij de pinautomaat staat opnieuw een beveiliger dus ach was niet nodig…
We worden netjes bij ons hotel terug gebracht. Of de ober opnieuw gaat werken of dat zijn werkdag erop zat geen idee.

Terug bij onze kamers gaan de jongens naar het zwembad. Wij zien roodsnavelneushoornvogels (3), bonte kieviten, ik denk een groene kakelaar en een zwarte kakelaar (4),

Westelijke Roodsnavelneustok – Western Red-billed Hornbill
Grauwe buulbuul – Common Bulbul
Groene kakelaar – Green Wood Hoopoe

Om 18.00 uur schuiven we aan bij onze Belgische Tui gids. Leuke weetjes over hoe het hier werkt en mogelijkheden voor excursies.
Joran is ondertussen met een politieman aan de praat over zijn drone. Geen probleem in Gambia. In Senegal is het verboden, hij word zelfs in beslag genomen.

We blijven in ons resort eten. Onze hotpotkip met noedels is heeel erg pittig. Een uur later staan onze lippen nog steeds in de fik.

Zondag:
Half zes begint mijn dag het is heerlijk weer, bijna fris. We starten rustig op en zitten om 9 uur aan het ontbijt. Het gaat niet zo snel voordat we ons eten en drinken krijgen. Vruchtensap, gebakken eieren, watermeloen, gekookte eieren, brood boter en jam.

Om 11 uur worden de gieren gevoed dit willen we wel zien.
Klein detail: het voeren van de roofvogels wordt niet in het weekend gedaan.

We worden tig keer aangesproken voor van alles. Iedereen wil je gids voor iets wel zijn. Een man blijft met ons meelopen, ondertussen verteld hij ook van alles. Bij de brug zien we allerlei vogels, hamerkop, pied kingfisher, steltlopers.

Roze Pelikaan – Great White Pelican
Sporenkievit – Spurwinged Lapwing
Bonte ijsvogel – Pied Kingfisher
Kapgier – Hooded Vulture
Roodkruinzwaluw – Wire Tailed Swallow
Hamerkop

De “gids” blijft met ons meelopen als we het natuurgebied in gaan. komen we “echte” gidsen tegen dan merk je dat dit niet gewaardeerd word. Onze gids verteld dat familie van de officiële gids allemaal in dezelfde t hirts lopen en zo ook gids zijn, tja..

We lopen door droge mangrove vanwege het getij. Wat een roofvogels zitten hier, ontelbaar veel.

Boom vol met roofvogels
Geelsnavel Wouw – Yellow Billed Kite

Als een bepaalde vrucht droog is geworden, kan je de zaden eruit halen en houd je een spons over.

De dwerg bijeneter laat zich mooi aan ons zien.

Dwerg bijeneter – Little Bee-eater

Bijzonder is het als we de rivier over steken dat we op een golfbaan terecht komen. Gelukkig niet helemaal groen.

Tegen de middag stelt de gids voor om door het dorp terug te wandelen zodat we daar iets kunnen drinken.
Mijn voelsprieten vinden dit geen goed plan, dan komen we nooit van hem af. We lopen het mooie pad terug en genieten van de gieren die op de voederplaats zitten, helaas zij weten niet dat het zondag is en er niet gevoerd gaat worden.

Kapgier – Hooded Vulture

Terug bij het resort is het tijd voor een lunch, hier moet je opnieuw veel tijd voor uit trekken.
Daarna terug naar de kamer, siësta houden. Vogels spotten, in het zwembad liggen, rondje over het park waar ik de mooiste vogels tegen kom. De Senegal kingfisher, hop, hoen (Barbarijse Frankolijn), schildraaf, kakelaar.

Barbarijse Frankolijn – Double -spurred Frankolin
Schildraaf – Pied Crow
Treurdrongo – Fork Tailed Drongo
Groene Meerkat

We lopen een heel stuk langs het strand, wie is nu de attractie..
Bij Paradise beach gaan we eten. Ondertussen probeert Joran zijn drone en genieten wij van de ondergaande zon.

We lopen in het donker terug naar ons resort, dit scheelt wij vallen nu minder op, en worden minder vaak aangesproken.

Dit bericht is geplaatst in 2020-2 Gambia. Bookmark de permalink.