Barcelona city trip

6 februari – Haarlemmermeer
We zijn het grauwe weer in Nederland zat en willen zonne-energie opdoen in Barcelona. Om 6:45 uur zitten we in de trein naar Schiphol. Op Schiphol lijkt het rustig, een korte rij voor de security, maar wat gaat het tergend langzaam. Tassen zijn goedgekeurd, ik tot op het bot gefouilleerd en we mogen door. Op een mooi plekje genieten we van de bedrijvigheid rondom Schiphol. Het wordt licht en hoe? Dit weer wilden we toch in Barcelona hebben.. Iets later dan gepland gaan we de lucht in. We kunnen Nederland van bovenaf goed bewonderen, dat gebeurt niet zo vaak.

Aankomst Barcelona – 10°
Met hier en daar wat turbulentie komen we aan in Barcelona. Wat is het vliegveld groot, we zien alle hoeken en gaten als we naar de uitgang lopen. Onthouden voor de terugreis.. zijn we te vroeg dan kunnen we hier lekker iets eten en rondstruinen. Er staat een behoorlijke rij voor de aerobus. Binnen een half uur zitten wij in de bus, op naar het Centrum. Een halte voor Plaza Catalunya stappen we uit om lopend nog net iets meer van de stad te zien, lees: gewoon te vroeg uitgestapt om zo nog langer met onze bagage te zeulen. We kijken onze ogen uit naar alle leuke gevels en winkeltjes. Voor we bij het hotel komen hebben we de eerste inkopen al… en wij maar roepen… stedentrip en winkelen dat is niets voor ons…

H10 – 10°
We zijn er! Of ik het reserveringsnummer heb! Ik? nee.. Ilse had dit hotel toch gereserveerd? We krijgen het allebei heel erg warm… Na lang zoeken kunnen ze onze gegevens vinden en mogen we naar onze kamer. Voor een stad best wel ruim. Op het dakterras is het heerlijk in het zonnetje en uit de wind. Prachtig uitzicht waar we niets extra voor hoeven te betalen. We gaan onze buurt verkennen. Komen door de meest leuke straatjes, zien de lekkerste gerechten, taartjes, broodjes en ijs…. En ‘s avonds nog een keer naar het dakterras om de stad te bewonderen. Wat een wind zeg, niet normaal, vlug terug naar onze warme kamer.

7 februari – Casa Battlo – 9°
Om 8 uur gaan we ontbijten. Wat een feestje staat er voor ons klaar.. Hier gaan we uitgebreid van genieten. Het meest slechte weer wordt verwacht. Echt heel veel regen met windkracht 5. Gebouwen van binnen bekijken kan ook met regen. Hoop zo dat we niet al weggespoeld zijn als we onze tickets op gaan halen bij Plaza Catalunya. Het is nog droog als we naar buiten gaan. Tot Casa Battlo kunnen we droog genieten van de sprookjes gebouwen die we tegen komen. Tot onze verrassing is er geen wachtrij om bij Casa Battlo binnen te komen. We dompelen ons helemaal onder in het gave gebouw met alle ronde vormen. Boven op het dakterras is de wind en regen genadeloos. We vluchten zo snel mogelijk naar binnen. Aan het eind van onze zwerftocht door Casa Battlo krijgen we een toetje van een modern 3-D filmpje over Gaudi. Knap hoe ze dit in elkaar gezet hebben.

Casa Amattler – 9°
Casa Amattler ligt naast Casa Battlo. Als we dicht langs de gevel lopen worden we niet zo nat. Dit gebouw mogen we niet op ons eigen tempo bezoeken. Als we een lang kwartiertje wachten mogen we mee met de rondwandeling. Beschermsloffen aan en daar gaan we door het deels ingerichte huis. Het mooist zijn alle bewerkte plafonds en hanglampen. Aan het eind komen we uit in de chocolade factory, waar we een klein bonbonnetje mogen proeven, heerlijk. Na een kopje ginger tea en koffie gaan we siësta houden op onze kamer.

Casa Vicens – 9°
Bijgekomen van de siësta willen we nog graag wat van de stad zien. Redelijk droog komen we bij de metro. De 5 minuten naar Casa Vicens is een gevecht met de wind en regen om en niet te nat te worden en onze paraplu heel te houden. Het mooie gebouw staat tussen de meest lelijke gebouwen, probeer daar maar eens het mooiste plaatje van te maken… Binnen is het trappenhuis super modern, en witter dan wit. De kamers zijn nog in oorspronkelijke staat. Op het dakterras en in de tuin houden we het niet lang vol. We hebben geen zin om lang door de stad te dwalen met dit weer. Als we terug naar ons hotel gaan, nemen we nog een kijkje bij een overdekte markt waar we de meest vreemde stukken vlees tegen komen. Zal Ilse gaan dromen over de schapekop met de ogen er nog in? Het is echt slecht weer, hele takkenbossen liggen op straat, plantenbakken liggen ondersteboven. Als er nog zwerfvuil ligt, ligt het niet meer hier. Bij een lokaal tentje gaan we eten, hoeven we niet nog een keer de straat op.

8 februari – Casa Mila – 9°
Voor acht uur zitten we aan het ontbijt. Man wat is dit heerlijk. Met de metro gaan we tot Casa Battlo, nu kunnen we met iets beter weer het gebouw op de foto zetten. Het is nog heel rustig in Casa Mila, niks geen wachtrij. We vergapen ons al helemaal bij de entree, wat een mooi gebouw. Voor we naar het dakterras gaan komen we in het appartement gedeelte. Tja een hoog museum gehalte, waar ik niet zo veel mee heb. Het dakterras vind ik wel heel gaaf met de mooie vormen van kunst die er staan. Om de juiste plaatjes te maken moeten we veel geduld hebben, iedereen neemt alle tijd om alles goed te bewonderen. Echt de moeite waard.

Sagrada Familia – 10°
We stappen recht voor de Sagrada Familia uit het metrostation. Het is nu nog mooi weer, eigenlijk wil ik eerst foto’s maken. Mijn lijf schreeuwt om een rustpauze. Toch op zoek naar een koffietent. Ja laat nu die ene waar wij naartoe willen, gesloten zijn. Ondertussen al half rond de kerk gelopen en wat een mensen, zo druk hebben we het nog niet meegemaakt. Op een afstandje vinden wij de kerk mooier uitkomen dan zo dichtbij met alle lelijke hekken, en bijgebouwen. De tweede koffietent heeft alleen ijs. Gelukkig de derde heeft en koffie en broodjes en carrotcake. Met nieuwe energie gaan we een rondje om de kerk maken. In 15 jaar tijd hebben ze aan de buitenkant veel bijgebouwd. Oude en nieuwe delen vormen een bijzonder geheel. Via het park verlaten wij de drukte en hebben we een mooier zicht op de kerk.

Palau de la Musica – 10°
Op naar Palau de la Musica. Eerst gaan we lunchen, wat een leuke plek om te eten zeg. Vooral locals komen hier, dan weet je dat je goed zit. En dan mogen we het gebouw bekijken. We worden er stil van, zo mooi en zoveel details. In de concertzaal gaan we op verschillende plaatsen zitten om te genieten. Stel dat je hier voor een concert komt wat tegenvalt kan je genoeg om je heen kijken… We dwalen door de straten en laten ons leiden door wat we tegenkomen. We kijken elkaar aan en hebben beiden geen been meer om op te staan. Nog even een t-shirt kopen voor Jos. Een broodje als avondeten en terug naar het hotel om de spieren bij te laten komen van deze dag.

9 februari – Parc Guell – 10°
Zal echt de zon vandaag volop gaan schijnen? In de kelder is het ontbijt, we hebben nog geen idee. Terug op de kamer is het licht en ja hoor het lijkt goed te komen. Op naar Parc Guell. We zijn mooi op tijd, toch zijn er al veel bezoekers die in de meest gekke poses op de foto willen met de mooie slingerbankjes. Helaas werkt Ilse haar lijf vandaag niet mee. Stil zitten en mensen kijken is even de enige optie. Na een paar pogingen om rond te lopen gaan we terug naar het hotel. Op het dakterras is het nu echt genieten, geen wind en 100 % zon. Helaas wordt Ilse zieker en zieker en blijven we de rest van de dag op de kamer.

10 februari – Plaza Espana – 12°
Na een redelijke nacht gaan we aan onze extra dag beginnen. Op het dakterras is het fris, we zien een prachtige zonsopkomst. Bij aankomst op Plaza Espana zijn we verrast door de grootsheid en hier staat niet alles hutjemutje op elkaar gebouwd. De arena is nu een modern winkelcentrum. Op het dakterras kunnen we een rondje lopen en genieten van het uitzicht. Om op de Montjuic te komen zijn er allemaal roltrappen naar boven, ideaal. We snappen er niets van, door watergebrek doet geen enkele fontein het in Barcelona. De sfeer is hierdoor wel heel anders… Oké in de zomer kunnen we dat voorstellen, maar nu…. Er staat toch een aardige laag water in de meeste fonteinen door de regen… Met de bus laten we ons terug brengen naar Plaza Catalyuna. Nog een klein stukje en we kunnen op het dakterras zitten….staat de wind totaal verkeerd… Niet mopperen we hebben een fijne ochtend gehad met volop zon.

11 februari Parc de la Ciutudella – 12°
Nog een hele ochtend voor we naar het vliegveld gaan. Lopend komen we via Arc de Triomf bij een pareltje uit; Parc de la Ciutadella. Zo grappig, de eenden en duiven worden door een jongetje gevoerd. Lopen er drie koereigers tussen, niks niet bang. Ze komen zelfs tot een halve meter afstand naar je toe om brood te bedelen. Terug bij het hotel kunnen we nog een uurtje op het dakterras zitten voor we echt aan de terugreis gaan beginnen.

Schiphol – 10°
Het ontbijt is blijkbaar niet lekker gevallen. Hierdoor lijkt de reis eindeloos te duren. Een half uur voor de landing is er opeens een behoorlijke onrust bij het cabinepersoneel. Druk heen en weer geloop. Om beurten gaan ze de cockpit in. Ik zie een scherm waarop staat dat er smoke detection is…. Wat duurt zo’n half uur dan enorm lang. Net voor de landing is alles onder controle en komen we veilig op Schiphol landen. Natuurlijk wel op de meest veraf gelegen plaats die je kunt bedenken. De aansluiting met de trein is perfect, de rit naar huis duurt giga lang. Door file op het spoor zijn we niet vooruit te branden. Stoppen voor een passerende trein… tja… Tegen 8 uur ben ik weer thuis na een enerverende week.

Dit bericht is geplaatst in 2023-2 Barcelona. Bookmark de permalink.